Dinsdag 28 februari

1 maart 2017 - Arthur's Pass, Nieuw-Zeeland

Beste mensen, we zitten nu bij de Burgerking om de blog bij te werken. Dus als er niets op het blog komt, we werken als het mogelijk is.

Vandaag de reis naar Christchurch, om 10 uur uit ons Pippi Langkoushuis, nog lang niet uit gekeken maar ja er volgt nog een ander programma. De grote kinderen gaan hun eigen gang en trekken in 1 keer door  van de west naar de oost kust. Het landschap veranderd onder onze ogen, we verlaten de ruige west kust en trekken naar de bergen. We klimmen flink en komen boven de bomen grens. Er ligt op de hoogste bergen sneeuw. Bij Arthur's pass gaan we een wandeling maken van een half uur, alleen stond er niet bij dat dit voornamelijk trappen zijn. Na wat gepuf hebben we wel een machtig uitzicht op een waterval van 131 meter. Veel rivierbeddingen staan droog, zolang als wij in NZ zijn heeft het nog nauwelijks geregend. Ook de waterval produceert dan minder. Ondanks dat toch indrukwekkend. Verder richting Cristchuch, hè het verkeer staat stil, file??? Nee er is een ongeluk gebeurd op de 1 baans brug. De snelwegen in het buitengebied bestaan uit 2 rijstroken, zonder vangrail. De meeste bruggen zijn 1 baans, ach voor 3 auto's kan je best even wachten. Richting Christchurch wordt het landschap wat kleinschaliger. De boeren zijn bezig met de graan oost ( niet zo'n zware schoof als in Nederland) ook wordt er overal volop gehooid. Vierkante n ronde balen. Ook wat aardappels op het land gezien. Emigreren boeren want in de winkel kost 5 kg aardappels $ 7.40, maar ja met zoveel stenen in de grond zal het wel veel handwerk zijn. Laat in de middag komen we aan in ons Motel dicht bij het centrum. Christchurch doet me wat denken aan Den Haag, wat statig, Engels, en erg groen. Vanavond eten we wraps, nog nooit op maar erg lekker, maar of ik m'n man zover krijg? Vanaf 20 uur hebben we de jacuzzi gereserveerd. Wat lux maar ook heel lekker. Sommige maken er een late avond van, maar liggen en je gedachten even laten gaan is ook fijn.